Úvodní strana » Články » Historické vítězství v Ostravě

Historické vítězství v Ostravě

Dojely jsme, díky bohu. Člověk by nevěřil, jak se takový rychlovýletík z Roudnice do Ostravy může v mžiku změnit z klidné cesty na boj o přežití. Ale od začátku…

Je 21. října 2021 a společně s Johankou Sedlákovou vyrážíme směr Ostrava. Důvod? V květnu se Johanka přihlásila do celoevropské historické soutěže Eustory. Tématem byly „Malé a velké dějiny 20. století“ a soutěžící měli za úkol zpracovat a představit, jak velké historické události 20. století ovlivnily život konkrétních lidí a rodin. Jako téma si Johanka vybrala příběh svého pradědečka Johanna Eibena, karpatského Němce ze slovenského Medzeva, který strávil pět let v ruském gulagu, a natočila o tom dokument. Dostala se do finále a teď má obhájit svou práci před porotou, která z deseti finalistů vybere absolutního vítěze. Já jedu jako morální podpora a jako pojistka, aby v případě nouze měl  kdo volat záchranku.

Náš původní plán cesty byl následující – rychlíkem z Roudnice do Prahy, půlhodinová pauza na kafíčko a následně vlakem až do Ostravy. Plánovaný příjezd v 19:30, takže v osm bychom měly být už v klidu ubytované v hotelu Maria.

Krutá realita - už od rána je takový vichr, že v Roudnici padají stromy. Žádný vlak nejede včas. Nikdo nic neví. Náš rychlík má skoro hodinu zpoždění, což nám dělá velkou čáru přes rozpočet. Naše pracně vybrané a koupené místenky na Leo Express by tím totiž přišly vniveč. Naštěstí naskakujeme na jiný opožděný vlak a modlíme se, abychom do Prahy dojely včas. Nedaří se, a tak během toho, co asi 20 minut stojíme v Libčicích nad Vltavou, stornujeme v poslední minutě jízdenky do Ostravy. Na scénu nastupuje plán B. Hlavním cílem se stává vůbec dojet do první destinace, pak se uvidí.

Po slavném příjezdu do Prahy, přesunu na Hlavní nádraží a slíbeném kafi jsme usedli do vlaku směr Ostrava. Už se zdálo, že vše půjde podle plánu, ale to jen do té doby, než jsme přijeli k Poříčanům. Tam se vlak rozhodl zastavit na více než hodinu a pro velký úspěch u cestujících jsme si to samé zopakovali i v Kolíně.

Namísto očekávaného příjezdu v 19:30, příjezd v 22:30. Unavené, rozlámané, ale šťastné, že už je konec, jsme dorazily do Ostravy. Další přesuny probíhaly v klidu a my se konečně dostaly na hotel.

Další den začal časným budíčkem v 6:30 a snídaní ve stylu švédských stolů. Finále soutěže se odehrávalo v kavárně Centrum Pant, jejíž součástí bylo i knihkupectví, nedaleko katedrály Božského Spasitele a Ostravského muzea. Speciálními hosty byli Katja Fausser z nadace Körber Stiftung v Hamburku, která soutěž Eustory koordinuje, a herec Ondřej Malý. Porotu tvořili Zdeněk Hazdra (ředitel Ústavu pro studium totalitních režimů), Petruška Šustrová (publicistka), Iveta Coufalová (historička a šéfredaktorka časopisu Dějiny a současnost) a Marcel Mahdal (člen redakce portálu Moderní-Dějiny.cz). V rámci obhajoby  měli soutěžící v patnácti minutách představit/vysvětlit důvod pro jimi zvolené téma a práci samotnou.

Ještě před vyhlášením vítěze soutěže udělili zástupci spolku Dcery 50. let Marie Janalíková, Eva Langrová a pan Vláha cenu Evy Vláhové, kterou získávají práce na téma osudů československých občanů, kteří byli pronásledováni komunistickým režimem. Zde Johanka získala své první vítězství dne, umístila se na krásném 4. místě. Nicméně pořádná bomba přišla o chvíli později ve formě děleného prvního místa v české verzi soutěže Eustory. Spolu s ní se o toto umístění dělí trojice studentů z pražského Gymnázia Na Zatlance. Ačkoliv jsem v její výhru doufala, neubránila jsem se slzám dojetí.

Po Johančině hodince slávy a mé emoční chvilce už byl čas se sbalit a vyrazit na zpáteční cestu domů.

Jenom malé doporučení – až budete v Ostravě, dávejte si pozor na obrubníky. To si takhle přecházíte silnici a v příští vteřině už ležíte na krosně na zádech jako želva, s roztrženými kalhotami a hlavou vám jenom probleskne: Snad jsem si nezalehla ten notebook.

Oproti napínavému cestování z předchozího dne cesta domů ubíhá jako po másle a nás tak v devět večer zase vítá Roudnice.

Na závěr bych chtěla jen poznamenat, že ačkoliv byl tento výlet opravdu vyčerpávající a náročný, tak i přes komplikace a zranění to byl skvělý zážitek s velice úspěšným koncem.